Imorgon bär det av

Nu är allt packat. Imorgon åker vi mot stan redan 6.30. Sen blir det jumbolans till Uppsala. Även fast jag inte direkt jublar över detta med operation så känner jag mig ändå helt okej nu. Jag ser det lite som att nu börjar en ny spännande resa. Resan för ett bättre tal. 

Tidigare har jag inte tänkt på hur nasalt jag pratar. Det gör jag inte nu heller, eftersom gomspalten alltid varit en del av mig. Men skillnaden är att jag kan ändå störa mig på att jag "låter konstigt" när jag pratar. Det har också blivit lite viktigare för mig att få ett tydligare tal ur den synvinkeln att jag faktiskt tycker om att sjunga. Det är inte alltid så roligt att sjunga när jag lyssnar och hör hur nasalt det låter. 

Jag hoppas verkligen att operationen kommer att underlätta för mig och hjälpa mig med talet. Det var ett jobbigt beslut för mig att ta. Först missförstod jag vad operationen gick ut på så att jag blev rädd och storvägrade operation. En annan sak som gjorde att det var jobbigt var att jag är fullständigt livrädd för operationer. Det är en av mina värsta mardrömmar. Och tanken på att jag skulle övernatta på sjukhus och rädslan för smärtan efteråt gjorde det omöjligt för mig att våga. 

Ytterligare en anledning som gjorde att jag inte ville operera mig var att jag är ganska mycket emot plastikoperationer. Man är skapad till den man är och hur man ser ut spelar ingen roll. Jag vet att dagens samhälle bygger på vissa "perfekta" kroppar och utseendet är det som räknas. Men jag har alltid sett insidan av människor istället för deras yttre. Även fast jag naturligtvis inte alltid kommer överens med alla människor ser jag oftast personligheten mer än utseendet. Sen är jag medveten om att samhället tyvärr inte ser ut så. 

Eftersom jag inte är så utseendefixerad hade jag som sagt svårt för att tänka mig att opereras. Då såg jag det som att om det var meningen att min gom skulle vara hel skulle jag inte fötts utan gom. Därför hade jag svårt för att opereras eftersom de då skulle förstöra det jag ansåg var min "korrekta" gom. För denna typ av operationer är ändå en slags skönhetsoperation. 

Jag tog ändå beslutet att jag ville opereras för att jag ändå tror att det kan hjälpa mig i längden även fast jag just nu känner att jag inte direkt bryr mig. Men det är inte jättekul att folk tror att jag heter Jenny Nyman för att de inte hör vad jag säger. Jag vill ju att folk ska höra klart och tydligt att jag heter Elin Linnman och inget annat. 

Ibland måste man gå emot sina åsikter. För mig innebar plastikoperationer bröstförstoringar och botoxläppar. Men jag har insett att det inte bara är det. Det finns olika typer av plastikoperationer. Och min operation tillhör den medicinska typen av plastikoperationer. Jag opererar ju inte gommen för att bli snygg. Dom människor som accepterar mig för den jag är ser min skönhet ändå. 

Bröstförstoringar och botoxläppar är inte samma sak som en lkg-operation bara för att ingreppen tillhör kategorin plastikoperation. 

Här är en bevis på hur konstigt det kan bli för att man har fördomar och inte vet sanningen. Jag trodde att plastikoperationer var bröstförstoringar och botoxläppar enbart, bara för att det är i sånna sammanhang man har hört begreppet plastikoperation. Nu har jag ju insett att det inte alls är så. 

Jag kanske kommer ha lite svårt fortfarande att acceptera att jag genomgått en plastikoperation bara för att jag har mina åsikter om skönhetsoperationer. Men jag väljer att istället se det medicinska i det istället, och försöka strunta i vad det heter på läkarspråk. 

Längre fram kommer jag skriva ett inlägg om mina åsikter om skönhetsoperationer för jag känner att jag inte fått fram allt i detta inlägg. Och det var inte ens meningen att detta inlägg skulle bli så långt. 

Jag ska försöka uppdatera bloggen så ofta jag orkar och har möjlighet så ni som vill kan få följa mig i min resa. Det kommer bli tufft, men det blir förhoppningsvis bra i slutändan. Förhoppningsvis är det värt alla tårar och annat som väntar mig framöver. 

Ni kommer inte enbart få följa med under tiden jag är sjukskriven, utan ni kommer få följa med mig i min resa från nu fram till återbesök och annat. Jag kommer också blanda in Operation Smile i detta, vilket är en organisation som opererar barn med LKG i länder där det inte är en självklarhet att bli opererad för sin LKG. Detta var också en anledning till varför jag valde en operation. Jag kände att jag ska vara tacksam för att jag bor i Sverige där man faktiskt kan få bra vård och leva ett helt vanligt liv. Detta är ingen självklarhet i de länder där Operation Smile är verksamma. Så varför ska jag slösa bort en sån chans? 

Vi hörs snart igen med en ny rapport. 
Kategori: LKG

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: