Mjölkallergi är vanligt

Mjölkallergi är ganska vanligt. Jag har själv ganska många allergier, och ett tag var jag väldigt känslig för mjölk. Dock gällde det när det var laktos i och det inte var upppvärmt. Detta med att om man en gång börjat med lakosfritt kan man inte dricka något med laktos i. Detta är enligt mig fel, då jag numera dricker produkter med laktos och det går finfint. Men äter jag för mycket glass får jag ont i magen. 
 
Jag har dock märkt att det är många i min närhet som inte tål mjölk. Sen om det bara är laktos eller om det är mjölkprotein kan vara olika. Detta måste ju tyda på att det är ganska vanligt att vara mjölkallergiker. Det finns tillexempel nästan alltid sockerfritt och mjölkfritt fikabröd om man går på café eller köper fika i någon kiosk på marknader och olika idrottsevenemang. Men det är sällan man ser att det är nötfritt fikabröd tillexempel, om det nu är fikabröd som det är nötter i eller vad det nu må vara. 
 
 
 
På skolor är det oftast ett antal som inte tål mjölk, och det börjar bli mer vanligt än ovanligt. Men egentligen är det inget märkvärdigt, då vi naturligt inte behöver dricka mjölk. Det gör de ju inte i länder där klimatet är betydligt varmare. Så det är nog framförallt vi nordeuropéer som dricker mjölk, men det är klart att det dricks mjölk i andra delar av världen också. 
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: