Tänk på hundarna!

Imorgon är det nyår! Men redan sen några dagar tillbaka har man kunnat läst på sociala medier att folk tjuvstartar med smällare och raketer.

Vi har det ständiga problemet med våra fyrfota vänner att dom blir rädda för raketer och smällare.

Det känns inte okej att man börjar flera dagar i förväg med smällare just för att hundarna blir rädda. Det handlar om respekt för hundar och ägare.



Men man kan inte skylla allt på de som avfyrar smällare och raketer. Djurägarna har faktiskt ett ansvar att se till att hunden inte blir rädd.

Jag är egentligen inte särskilt kunnig inom området så ta inte det jag skriver på så blodigt allvar. Skriver just nu bara vad jag tycker.

Psykologi är ett område som intresserat mig länge. Har följt Mannen som talar med hundar länge (vet att det finns delade åsikter om hans metoder). Men oavsett vad man tycker om Cesars metoder har jag ändå lärt mig en del om hundpsykologi genom hans program.




Något jag har observerat är att hundar fungerar ganska lika jämfört med människor rent psykologiskt.

Vi börjar med ett exempel på hur människan fungerar: Barn gör inte som vuxna säger, utan gör som vuxna gör. Hundar fungerar faktiskt på samma sätt.
Är man hundägare måste man vara en flockledare. Man måste visa vägen. Det är så hundar fungerar i naturen. Hundar är flockdjur. Och oavsett om hunden är en vildhund eller människans bästa vän har hunden fortfarande instinkten att den ska leva i en flock. Är den en vildhund är hundens flock förmodligen andra vildhundar. Och är den människans bästa vän är hundens flock familjens medlemmar.




Med andra ord så gör hunden det vi säger till den att göra om vi är en flockledare.

Hur hänger det här ihop med nyår och smällare och raketer? Jo, om hunden visar rädsla är det säkert så lätt att tycka synd om hunden. Och följdfrågan lyder:

Vad gör man när man tycker synd om ett djur? Jo, man börjar gosa med det. Att gosa är inte rätt tillfälle när hunden är rädd. Om du gosar när hunden har den sinnesstämningen säger du till den att hundens beteende är rätt. Den lär sig alltså att den ska vara rädd för fyrverkerier. Men om man istället låter hunden vara när den är rädd, kommer den lära sig att det inte är farligt.

Naturligtvis finns det säkert hundar som är skotträdda ändå, men man bör också tänka igenom vad man faktiskt säger till hunden genom handling och kroppsspråk om hunden gör saker du inte vill. Tillexempel visar rädsla.



Om man använder sig av den här metoden kommer hunden säkert förr eller senare inte vara rädd. Men det kanske inte funkar på första försöket utan man kanske måste försöka fler gånger.

Somsagt, är inte på något sätt kunnig utan delar bara med mig utav mina åsikter. Så ta det med en nypa salt om något inte stämmer.

Huruvida denna metod fungerar eller inte vet jag inte, men det är inte helt omöjligt att den faktiskt funkar om man tänker i dom psykologiska banorna.

Men man kan alltid försöka ta hjälp av tillexempel en hundpsykolog om man har en hund som tillexempel är skotträdd. Det kan ju finnas orsaker till hundens rädsla. Kanske tidigare händelser i hundens liv som gjort att den har blivit skotträdd.




Man kan göra mycket för att slippa ge hunden lugnande medel eller använda annat tjafs för att den inte ska vara rädd. Medicin och andra hjälpmedel anser jag är en sista utväg om det inte fungerar med terapi osv.

Med dessa ord sagda önskar jag ett gott nytt år! Var bara tvungen att lägga med lite gulliga hundbilder i inlägget när jag för en gångs skull bloggar om hundar.
1 Anonym:

skriven

Hej då

Svar: hej hej du
Elin


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: