Dubbelgångaren sista delen

DETTA HAR HÄNT: Rut blev mördad när hon var och handlade på ICA. Ingen kände till mordet. Polisen griper Peter, som verkar vara misstänkt. Men de misstänker även en person som heter Ivar, som är spårlöst försvunnen. De misstänker att Ivar och Peter kan vara samma person efter att Peter erkänt och sagt att han var samma person, men plötsligt börjar Peter förneka att de är samma person. Polisen har hittat burken som dödade Rut. Hur ska detta sluta?

Polisen skickar iväg konservburken till ett laboratorium där experter skulle försöka lista ut om det enbart var krut som hade dödat Rut.

Följande dag får Svensson ett telefonsamtal från laboratoriet.
-Polisstationen Kropphälla, det är poliskonstapel Svensson.
-Hej, detta är Henrik från laboratoriet. Vi har hittat något väldigt intressant i konservburken. Men det skulle vara bra om vi skulle kunna prata om det öga mot öga eftersom jag inte får säga resultaten via telefon.
-Okej, jag är ledig nu så vi kan ses nu på en gång.
-Vad bra då, jag kommer så fort jag kan.
Precis när Svensson lagt på luren knackar det på dörren till hans kontor. Det är Håkan som kommer in.
-Svensson, vem var det som du pratade med i telefon?
-Det var Henrik från laboratoriet som har undersökt konservburken. Vi har bestämt att Henrik ska komma till polisstationen idag så ska han berätta vad han har hittat, svarar Svensson.
-Okej, då frågar jag min nya sekreterare istället, fortsätter Håkan.
Sen försvinner han ut ur rummet.
En halvtinme senare kommer Henrik och knackar på. Svensson släpper in honom och Henrik kan börja berätta.
-Vi har hittat bitar av en kniv i konservburken. Alltså kan Rut ha blivit mördad av knivbitarna och inte själva burken, säger Henrik.
-Okej, var det allt du ville berätta? svarar Svensson.
-Ja, förutom att vi hittade Peters fingeravtryck på burken, svarar Henrik. Det var allt.
-Okej, tack. Vi tar in Peter på ytterligare ett förhör så får han berätta hela historien. Nu vet vi i allafall att han är skyldig.

Nästa dag tas Peter in på ännu ett förhör-
-Okej, jag erkänner, jag mördade Rut säger Peter. Och det är jag som är Ivar. Jag heter egentligen Ivar, men mitt täcknamn är Peter.
-Okej, om du är helt säker på det, så anser vi dej som skyldig och du hamnar i fängelse i 20 år.
Peter förs ut ur salen och sedan får han en ny cell där han ska sitta i sina långa 20 år.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: